Jak sprawdzić sprzęgło? 5 kroków

auto

Dla wielu kierowców zmiana na samochód ze standardową przekładnią jest istotną częścią doświadczenia w prowadzeniu samochodu. Niestety, jeśli jeździsz po zatłoczonym terenie z wieloma przystankami, możesz mieć pewne złe nawyki związane ze zmianą biegów. Możesz przeczytać książki, a nawet pójść do szkoły, aby dowiedzieć się, jak rozpoznać te problemy, ale to dopiero początek.

Kroki

  1. Uważaj na działanie sprzęgła. Mimo że układ sprzęgła/płyty dociskowej zużywa się stopniowo z upływem czasu, w końcu osiągi sprzęgła mogą ulec zauważalnemu zmniejszeniu, a zwracając szczególną uwagę na sposób jego załączania, poślizg powinien być widoczny dla kompetentnego kierowcy. Oto kilka prostych wskazówek, na które należy zwrócić uwagę:
  • Zmiana prędkości obrotowej silnika bez zauważalnego przyspieszenia. Jeśli zwiększysz obroty silnika, a samochód zawaha się przed przyspieszeniem, może to oznaczać, że sprzęgło nie zapewnia zwiększenia obrotów przez skrzynię biegów do kół napędowych.
  • Zmiana wysokości pedału sprzęgła w miejscu, w którym kierowca czuje, że sprzęgło zaczyna się włączać.
  • Zmiana postrzeganej mocy silnika podczas ciągnięcia ładunku. Sprzęgło poślizgowe zmniejsza moc dostarczaną do kół napędowych.

2. Zwróć uwagę, jeśli coś pali się pod maską. Może to być wynikiem wycieku oleju lub nawet uszkodzenia przewodów elektrycznych (oba poważne, ale nie związane ze sprzęgłem problemy), ale może to być również oznaka poślizgu sprzęgła.

3. Naciśnij na pedał sprzęgła. Konieczna może być wymiana sprzęgła, jeśli jego wyłączenie wymaga jedynie odrobiny ruchu pedału. Zanim sprzęgło zacznie się wyłączać, powinny istnieć 2 – 4 cm swobodnego ruchu pedału. Jeśli rozłączy się on wcześniej, oznacza to, że sprzęgło nie działa prawidłowo.

4. Sprawdź poziom płynu w sprzęgle. Sprawdź zbiornik płynu sprzęgłowego, który znajduje się w pobliżu pompy hamulcowej. Zbiornik powinien być napełniony od góry lub w miejscu znajdującym się pomiędzy minimum a maksimum przewodów znajdujących się na zbiorniku. W razie potrzeby dodaj płyn do zbiornika.

Niektóre pojazdy używają pompy hamulcowej do sprzęgła. W takim przypadku należy upewnić się, że w pompie hamulcowej znajduje się płyn hamulcowy.

5. Weź samochód na przejażdżkę. Sprawdź, czy silnik potrzebuje więcej obrotów, aby osiągnąć określoną prędkość. Może to być również wskaźnik, że twój samochód potrzebuje wymiany sprzęgła.

Jadąc w dół drogi na 3. biegu, wrzuć 2. bieg, a następnie zwolnij sprzęgło. Jeśli obroty silnika nie zwiększą się od razu, może nadszedł czas na wymianę sprzęgła.

Innym sposobem na ustalenie, czy sprzęgło wymaga naprawy, jest przetestowanie go na parkingu. Jedź samochodem na 3. lub 4. biegu i przy nieruchomej stopie na pedale gazu wepchnij sprzęgło i zwolnij je. Sprzęgło powinno natychmiast spowodować spadek obrotów. Jeśli obroty nie spadną po zwolnieniu, oznacza to, że sprzęgło jest zużyte i zsuwa się.